به نام خدا
در جلسه پرسش و پاسخ که در تاریخ شنبه 4 آبان دردبیرستان سپیده کاشانی برگزار گردید سوالاتی مطرح گردید که بخشی از آنها حضوریپاسخ داده شد و برخی سوالات که بخاطر محدودیت زمانی فرصتی برای پاسخ نبود بصورتخلاصه در وبلاگ قرار می دهیم انشاءاله که موجب رفع شبهه گردد در صورتی که ابهامیدر پاسخ مشاهده شد خواهشمندیم نظر خود را از طریق ایمیل گروه یا بخش نظرات وبلاگمطرح نمایید انشااله که بتوانیم پاسخگو باشیم
همچنین لازم به ذکر است پاسخ ها به صورت ساده ودر حد دانش آموزان اول تا چهارم دبیرستان مطرح گردیده تا نیاز فعلی دانش آموزانعزیزرفع گردد.
سوالات مطرح شده :
1- آیا هم صحبتی با جنس مخالف اشکال دارد ؟
پاسخ :
در حد ضرورت و در محدوده شرع و عقل بلااشکال است.
ولی اگر انسان این ارتباط را مقدمه ای بر گناهیا ذاتاً گناه تشخیص دهد ، ادامه آن اشکال دارد.
2- آیا قرار گرفتن در مسائل عرفانی و اینکه بخواهیم بیشتر از نفس (درون ) خودمان به مسائل پی ببریم ،اشکال دارد؟
پاسخ :
راه عرفان راه پر پیچ و خم و دارای رموز و نشانههایی است که لازمه آنداشتن یک استاد مجرب است که قدم به قدم با ایشان باید حرکتکرد و اگر کسی از رموز آن آگاهی نداشته باشد ، احتمال انحراف در این مسیر بسیارزیاد است .
ترک این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی
ضمن اینکه متاسفانه در زمان حاضر مدعیان دروغینعرفان بسیارندکه سعی در دعوت دیگران به راه خود دارنددرحالیکه اساتید واقعی عرفانبه راحتی مرید نمی پذیرند و تا زمانیکه در فرد اهلیت لازم را نبینند او را از اینموضوع نهی می کنند.
3- آیا ظهور منجی سیاست دین است برای مشغول کردن مردم ؟
پاسخ :
اعتقاد به امام زمان (عج) یا منجی از اعتقاداتیاست که ریشه در قرآن و تمام کتب آسمانی دارد و اختلاف در تشخیص مصداق است .نحوهمعرفی ایشان از طریق مبلغان باید دقیق صورت گیرد تا شبهه ی سیاسی کاری در اذهانشکل نگیرد و گرنه نفس امر جای هیچ تردیدی ندارد .
البته قابل توجه است که در طول تاریخ همیشهکسانی از اعتقادات دینی مردم سوء استفاده کرده اند واین مورد هم مستثنی نیست ،نمونه معروف آن قران های سر نیزه توسط عمرو عاص و معاویه برای فریب سربازان امامعلی (ع) می باشد.
4- آیا قبول نداشتن دعاهای عربی ، کامل نبودن دین است ؟
آیا دعا کردن به زبان ساده خودمان که معنی اش رامی فهمیم واز دلمون سخن میگه ، اشکال داره ؟
پاسخ :
دعا کردنبه زبان ساده خودمان منافاتی با دعا بهزبان عربی ندارد .
اما از آنجا که دعاهای عربی منقول از معصوم یاقرآن و یا حدیث قدسی می باشد ، با ادبیات جامع و کاملتری و با برکت تر بوده و ازآنجا که این منابع متصل به غیب هستند ، استجابت آن و برکات آن بیشتر است .
( دعا حکم کلید را دارد که باید جوانب آن دقیقاًرعایت شود . ) اَلدُّعاءُ مِفتاحُ السماوات و الارض
5- حضرت زهرا (س) فرموده اند : هرکس برای پسرم حسین (ع) اشکیبریزد و یا هرکس شیعه باشد ، جایگاهی در جهنم ندارد .
پس تکلیف مسلمان نماها چیست ؟
پاسخ :
اولاً سندیت این حدیث باید به دقت بررسی شود .
ثانیاً شیعه یک تعهد و اعتقاد قلبی است که بایدظهورات آن در عمل آشکار شود .
بنا براین اشک برای امام حسین (ع) اظهار محبت ،ارادت و نوعیاطاعت از دستور قرآن و پیامبر(ص) است ، که مصداق : «وَ ما اسئلُکُم علیهِاجراً اِلَّا المَوَدَّتَ فِی القُربی » است .
ومسلمان نماها در واقع منافق اند که بنا بهفرمایش پیامبر (ص) : منافق ازکافر بدتر است .
6- اگر روایت است که در روز اول ماه رجب ، روزه بگیریم ، مانندانسان تازه متولد شده ، بی گناهیم ، پس آیا می توانیم هرچه می خواهیم گناه کنیم وبا یک روزه جبران کنیم ؟
پاسخ :
اولاً گناه آثار وضعی و طبیعی خود را دارد ومانعبزرگی است از رسیدن انسان به رشد و کمالات دنیوی و اخروی
بنابراین هر گناهی تاثیر خاص خود را خواهد داشت(قساوت قلب و سلب توفیق ) و ممکن است توفیق روزه فراهم نشود .
7- بهشت وجهنمی را که ندیده ایم باور نداریم ، صرف گفتن قرآنکافی نیست ؟
اولاً یک قاعده کلی است که ندیدن دلیل بر نبودننیست و مصادیق فراوان دارد . از جمله : عقل – درد و ...
ثانیاً باور به بهشت که از نتایج باور به معاداست ، هم از دیدگاه عقل و هم ازدیدگاه نقل (قرآن و احادیث ) ، قابل اثبات است .
( رجوع به ضرورت معاد در پرتو حکمت الهی و عدلالهی در کتاب دین زندگی سوم . )
۸- آیا خدا ، انسان را از ابتدا گناهکار یا نیکوکار آفریده است؟
پاسخ :
اولاً خدا تماماً فیض و رحمت و زیبایی محض است ،بنابراین از فیاض و رحیم چیزی جز زیبایی و رحمت نمی بارد (صادر نمی شود)
ثانیاً علم خدا بر افعال اختیاری انسان است و بهتعبیری علم خدا ، هم شامل مقدمات و هم شامل نتیجه است . بنابراین علم داشتن خدا برنیکوکاری یا گناهکاری یک انسان به معنای مجبور کردن آن شخص به گناه یا خوبی نیست وآن شخص در طریق خود کاملاً مختار است ، هرچند عنایت خدا بر انسان نیکوکار دائمیاست و او را مورد توفیقات خود قرار می دهد (سنت امداد الهی که هم نیکوکار و همبدکار را شامل می شود .)
همچنین دعا به عنوان یک عامل معنوی قوی در طولعوامل مادی و حتی بصورت مستقل می تواند در جریانات جهان از جمله اعمال انسانهاموثر باشد . « اًلدُّعاءُ یَرُدُّ القَضاءَ وَلَو اُبرِمَ اِبراماً » دعا قضایالهی را برمی گرداند هرچند محکم باشد.
گروه الهيات و فلسفه زرین شهر...ما را در سایت گروه الهيات و فلسفه زرین شهر دنبال میکنید
برچسب: پاسخ به شبهات دینی,پاسخ به شبهات دینی آنلاین,پاسخ به شبهات دینی وهابیت,پاسخ به شبهات دینی جوانان,پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی,پاسخ به شبهات دینی روز,پاسخ به شبهات دینی اهل سنت,پاسخ به شبهات دینی کودکان,پاسخ به شبهات دینی دانشجویان,پاسخ به شبهات دینی حسین جمالی, نویسنده: بازدید: 52